RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
PENDIDIKAN JASMANI
Tarikh : 2.3.2011
Masa : 7.45-8.45 Pagi
Tahun : 4
Bilangan Murid : 20 orang
Tunjang Pembelajaran : Kemahiran
Tajuk : Lompat Tinggi
Sub-Tajuk : Melompat Gaya Pelana
Objektif Pengajaran dan Pembelajaran: Pada akhir pengajaran dan pembelajaran ini murid dapat:-
1. Psikomotor
i. Murid dapat berlari dan melonjak dengan menggunakan gaya pelana tiga dari lima percubaan.
2. Kognitif
i. Murid dapat menjelaskan 1 atau 2 teknik lompatan mengikut keupayaan dan kesesuaian sendiri.
3. Afektif
i. Membina keyakinan diri, mewujudkan suasana keseronokan dan meningkatkan kerjasama antara satu sama lain.
4. Kemahiran berfikir : Membuat analisis sebelum melakukan lompatan.
5. Pengalaman sedia ada : Murid telah menguasai kemahiran melonjak, melompat
dan berlari.
6. Penerapan nilai : Berdisiplin, Bekerjasama, Mematuhi peraturan
7. BSSP : Tiang Lompat Tinggi, Tilam Mendarat, Palang, Skitel
kecil dan besar
FASA/ MASA | AKTIVITI | FOKUS P&P | ORGANISASI | ALATAN/ CATATAN |
Permulaan (5 minit) | Memanaskan badan · Lari ulang-alik · Lompat bebas · Lompat sambil tepuk tangan | Bergerak perlahan dalam barisan ke depan dan ke belakang. Lompat dalam kawasan yang ditetapkan Lompat setempat dengan bertepuk tangan. | X X Berselerak di dalam kawasan yang dikhaskan. X | Skitel |
Perkembangan (40 minit) Langkah 1 | Kemahiran berlari berperingkat | 1. Murid berlari dalam bulatan. 2. Murid berlari dalam angka lapan. | ∞ | Tepung untuk membentuk bulatan dan angka lapan |
Langkah 2 | Kemahiran asas melompat | 1. Murid berdiri di hadapan tilam. 2. Murid melompat ke arah tilam dengan cara bergolek ke hadapan. 3. Tangan bebas hayun ke belakang & hayun ke depan ketika berlari. 4. Mata pandang ke arah tilam semasa melompat. | Dalam kumpulan berlima XOXOX OXOXO XOXOX OXOXO XOXOX | Tilam Mendarat |
Langkah 3 | Kemahiran melompat dan melepasi palang | 1. Berlari sambil menghayunkan tangan ke belakang dan ke depan. 2. Melonjak dengan sekuat boleh untuk melepasi palang yang ada di atas skitel kecil dan besar. 3. Mendarat dengan selamat di atas tilam. | Kumpulan o x o x o | Tilam Mendarat, palang, Skitel kecil dan besar Nilai: daya bersaing |
Kemuncak (10 minit) | Pertandingan (lompat tinggi) | 1. Murid dibahagikan kepada 2 kumpulan. 2. Setiap ahli kumpulan harus melepasi palang lompat tinggi dengan gaya pelana. 3. Ahli yang berjaya melepasi palang akan memperoleh 1 mata untuk kumpulan masing-masing. 4. Kumpulan yang berjaya mendapat mata yang tertinggi akan digelar sebagai pemenang | Kumpulan x o x o | Tiang lompat tinggi, palang, tilam mendarat, visel |
Penutup (5 minit) | GK Pemulihan 1. Lompat bintang 2. Tarik nafas | Duduk bercangkung Lonjak dengan tinggi, buka kaki & buka tangan Berdiri kaki rapat dan tangan di sisi Angkat tumit dan angkat tangan ke sisi Tarik nafas dan hembus | Individu berselerak |
GAMBAR LOMPAT TINGGI
SUMBER DARI : http://www.google.com.my/images?um=1&hl=en&tbs=isch%3A1&sa=1&q=lompat+tinggi+gaya+pelana&aq=2&aqi=g5g-m5&aql=&oq=LOMPAT+TINGG
No comments:
Post a Comment