Wednesday, 16 March 2011

RPH PENDIDIKAN JASMANI

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
PENDIDIKAN JASMANI

Tarikh                                     : 2.3.2011
Masa                                      : 7.45-8.45 Pagi
Tahun                                                : 4
Bilangan Murid                    : 20 orang
Tunjang Pembelajaran      : Kemahiran
Tajuk                                      : Lompat Tinggi
Sub-Tajuk                             : Melompat Gaya Pelana

Objektif Pengajaran dan Pembelajaran: Pada akhir pengajaran dan pembelajaran ini murid dapat:-
1.  Psikomotor
            i.        Murid dapat berlari dan melonjak dengan menggunakan gaya pelana tiga dari lima percubaan.

2.  Kognitif
i.       Murid dapat menjelaskan 1 atau 2 teknik lompatan mengikut keupayaan dan kesesuaian sendiri.

3.  Afektif
i.       Membina keyakinan diri, mewujudkan suasana keseronokan dan meningkatkan kerjasama antara satu sama lain.



4.  Kemahiran berfikir          : Membuat analisis sebelum melakukan lompatan.

5.  Pengalaman sedia ada : Murid telah menguasai kemahiran melonjak, melompat  
                                  dan berlari.
                           
6.  Penerapan nilai              : Berdisiplin, Bekerjasama, Mematuhi peraturan

7.  BSSP                                : Tiang Lompat Tinggi, Tilam Mendarat, Palang, Skitel          
                                             kecil dan besar



















FASA/
MASA
AKTIVITI
FOKUS P&P
ORGANISASI
ALATAN/
CATATAN
Permulaan
(5 minit)
Memanaskan badan
·         Lari ulang-alik





·         Lompat bebas




·         Lompat sambil tepuk tangan



Bergerak perlahan dalam barisan ke depan dan ke belakang.




Lompat dalam kawasan yang ditetapkan




Lompat setempat dengan bertepuk tangan.


X
O           
X
O
X



Berselerak di dalam kawasan yang dikhaskan.





          X
                 X
  X


Skitel

Perkembangan
(40 minit)

Langkah 1
Kemahiran berlari berperingkat
1.    Murid berlari dalam bulatan.




2.    Murid berlari dalam angka lapan.


       


    

Tepung untuk membentuk bulatan dan angka lapan


Langkah 2

Kemahiran asas melompat


1.    Murid berdiri di hadapan tilam.

2.    Murid melompat ke arah tilam dengan cara bergolek ke hadapan.

3.    Tangan bebas hayun ke belakang & hayun ke depan ketika berlari.



4.    Mata pandang ke arah tilam semasa melompat.


Dalam kumpulan berlima



XOXOX  


OXOXO


XOXOX


OXOXO


XOXOX
Tilam Mendarat



Langkah 3

Kemahiran melompat dan melepasi palang
1.    Berlari sambil menghayunkan tangan ke belakang dan ke depan.

2.    Melonjak dengan sekuat boleh untuk melepasi palang yang ada di atas skitel kecil dan besar.

3.    Mendarat dengan selamat di atas tilam.

Kumpulan




      
           
            o
              x
              o
              x
              o
 

Tilam
Mendarat, palang,
Skitel kecil dan besar


Nilai:
daya bersaing
Kemuncak
(10 minit)
Pertandingan
(lompat tinggi)






1.    Murid dibahagikan kepada 2 kumpulan.

2.    Setiap ahli kumpulan harus melepasi palang lompat tinggi dengan gaya pelana.

3.    Ahli yang berjaya melepasi palang akan memperoleh 1 mata untuk kumpulan masing-masing.






4.    Kumpulan yang berjaya mendapat mata yang tertinggi akan digelar sebagai pemenang

Kumpulan



                      
                       x
                     o
                   x
                 o
               x    

    
  
                     
Tiang lompat tinggi, palang, tilam mendarat, visel
Penutup
(5 minit)
GK Pemulihan

1.    Lompat bintang





2.    Tarik nafas


Duduk bercangkung

Lonjak dengan tinggi, buka kaki & buka tangan



Berdiri kaki rapat dan tangan di sisi

Angkat tumit dan angkat tangan ke sisi

Tarik nafas dan hembus

Individu

berselerak


                                                       GAMBAR LOMPAT TINGGI





SUMBER DARI : http://www.google.com.my/images?um=1&hl=en&tbs=isch%3A1&sa=1&q=lompat+tinggi+gaya+pelana&aq=2&aqi=g5g-m5&aql=&oq=LOMPAT+TINGG

No comments:

Post a Comment